Rosa – růže

Kolekce růží se u nás skládá ze dvou sbírek, které vznikly samostatně a také měly svůj vlastní vývoj a osud.

1. Botanické růže
Sbírka navazuje na rozárium založené v roce 1936 I. Klášterským, předním světovým specialistou zabývajícím se středoevropskými planými růžemi. Jeho sbírka byla mnohokrát stěhována, až v roce 1963 zakotvila v Průnicích.
Cílem bylo vytvoření co nejúplnější sbírky pokrývající nejen domácí, ale i evropské druhy a následně celosvětové pokrytí areálu rodu a jeho co nejúplnější vědecké zpracování – taxonomické, geobotanické, cytologické a genetické včetně modelového studia variability a mikroevoluce.
Na kompletaci sbírky se v 70-tých a 80-tých letech podílel V. Větvička, N. Končalová a D. Jičínská. Významnou část sbírky představují rostliny pocházející z autogamických a hybridizačních experimentů D. Jičínské z konce 60-tých let. Po odchodu V. Větvičky v 90-tých letech byla sbírka pouze udržována. V roce 2010 zde byly duplikovány rostliny sbírané expedicemi Botanické zahrady hl.m. Prahy v Číně.
Sbírka je umístěna v pěstebním zázemí, obsahuje kolem 170 taxonů. Připravujeme její revizi a přesadbu významných zástupců do expoziční části zahrady.

2. Kulturní růže
Tradice pěstování kulturních růží sahá do období budování Průhonického parku. Původně se kulturní odrůdy růží pěstovaly v „Růžové zahradě“ na terasách u zámku a podél Podzámeckého rybníka. Tento sortiment se však bohužel nezachoval. Sbírku kulturních růží, kterou dnes můžete obdivovat v botanické zahradě, založil prof. Pravdomil Svoboda. Vznikla a v letech 1954-1962 v Arboretu Peklov v Kostelci nad Černými Lesy a v roce 1963 při založení Botanické zahrady, kterou P. Svoboda vedl, byla přesunuta na Chotobuz. Růže ve sbírce byly postupně doplňovány nákupem rostlin ze sortimentů udržovaných zejména v domácích školkách v Kunraticích, Žehušicích, Litomyšli, Blatné ale i dalších. Obsahuje také rostliny namnožené pomocí oček dovezených ze zahraničí, především bývalého Sovětského Svazu, Německa a Maďarska. Postupně se sbírka rozrostla na 1000 kultivarů. Během 70.-80. let minulého století došlo k částečné redukci na 600 kultivarů.
Důslednou snahou bylo udržet v co největší možné míře historický sortiment, u kterého celosvětově hrozí jeho zaniknutí. V současné době je sortiment doplňován o ukázky moderního domácího i zahraničního šlechtění.

Struktura sbírky:

  • čajohybridy 304 kultivarů
  • miniaturní růže 18 kultivarů
  • polyantha hybridy 211 kultivarů
  • popínavé 91 kultivarů
  • remontantky 20 kultivarů
  • sadové 28 kultivarů
  • stolisté, mechovky 19 kultivarů

Počet kultivarů celkem 691
Kultivary pokrývají léta 1827-2000
Kompletace sbírky kulturních růží: P. Svoboda, H. Doudová, A. Bursíková

Doba kvetení
První růže se otevírají již na konci května ( ‘Maigold’ ), hlavní sezóna je od poloviny června a v červenci. Jednotlivé růže však mohou kvést až do prvních mrazů.

Přehled růží ve sbírce v databázi Florius.

Informační panel

Rùže.indd Rùže - kulturní.indd
Stáhnout (PDF) Stáhnout (PDF)

Hry online kasin s živými krupiéry revolucionizovaly průmysl online hazardních her tím, že poskytují hráčům herní zážitek, který se těsně podobá tomu v fyzickém kasinu. Dokázaly zachytit podstatu tradičního kasinového prostředí a přinést ji přímo hráčům, kdekoliv už jsou.

V centru her s živými krupiéry stojí profesionální krupiéři, kteří hry řídí v reálném čase, rozdávají karty, točí ruletovými koly a hází kostkami, stejně jako by to dělali v kamenném kasinu. Hry jsou vysílány naživo ze studií, které jsou navrženy tak, aby připomínaly skutečná kasina, čímž se dále zvyšuje autenticita. Mezi nejoblíbenější hry s živými krupiéry patří klasiky jako Blackjack, Ruleta, Baccarat a Poker, spolu s novějšími přírůstky, jako jsou hry ve stylu televizních soutěží.

Jedním z nejvíce atraktivních aspektů her s živými krupiéry je úroveň interakce, kterou nabízejí. Hráči mohou chatovat s krupiérem a dalšími hráči prostřednictvím funkce živého chatu, což přidává sociální prvek, který často chybí ve standardních online kasinových hrách. Tato interakce v reálném čase podporuje pocit komunity a činí hry poutavějšími a angažovanějšími.